Search This Blog

12 Jan 2011

Не ни трябва традиционното ви училище!

На 25.11.10 ходих на театър, заедно със СОУ "Иван Вазов". По повод празника на училището бяха поставили пиесата "Свекърва" и реших, че може да ми е интересно, пък и да направя компания на мама, да си поприказваме, да поклюкарстваме и да прекараме малко време заедно.
Тези ми очаквания се оправдаха (горе-долу, пиесата можеше да е и по-добра, разбира се), но от друга страна ме потресе простотията и незаинтересоваността на почти всичките ми връстници в залата.
В тази връзка на връщане обяснявах на мама защо според мен се стига до там, че ние всички ходим на училище (или на места, организирани от училище), но го правим с нежелание и досада.
На нас не ни трябва това, което се опитва да ни пробута училището. Суха сдъвкана информация за разни неща наоколо, не винаги много нова и достоверна, а и рядко интересна. Да не говорим пък за интересна за всички.
От този разговор с майка ми минаха почти 2 месеца, но вчера съвсем случайно отворих един информационен бюлетин и с радост и възторг установих, че има и други, които мислят като мен.
ЕТО КАКВО ИМАМ ПРЕДВИД
Направо се питам, кога нашите учители ще осъзнаят това, което е разбрала тази?


Ние не сме научени да ни е интересно. Научени сме да отидем на училище, да си изпее учителят урока, да ни даде всичко, за което ще ни изпита, на готово, да се приберем да го сдъвчем и да го погълнем. До кога? Някъде до 4-5 клас, когато осъзнаваме, че така е скучно. Че можем да се измъкваме от изпитване, че можем да учим от контролно до контролно, че с 3 се минава, а с 2 се остава. И изобщо да превърнем най-голямото ни, отнемащо най-много време от живота ни занимание, в рутина, в загуба на 12 години...
Какво ни трябва? За мен това е "любопитство". Най-важното, на което трябва да ни научат не е да поемаме вече синтезирана информация, а сами да си я търсим, да я обработваме, да я оползотворяваме, както ни е потребно на самите нас. Трябва да ни научат да сме любознателни, не апатични.
Сега се сещам, че може да се направи сравнение с трейлър на филм. Онези 60 секунди, които те предизвикват да си кажеш "това искам да го гледам!" Кога училището ще се превърна точно в тях? Когато започне да рекламира нещо интересно. Нещо, което да ме грабне, когато гледам трейлъра.
Ще завърша наистина с един филм.
Знаете ли къде е Либерия? А знаете ли колко ме кълна Радо, когато заради мен учихме за Либерия по география и после го изпитваха за това?
ПРОБВАЙТЕ ТОВА :)
Сега какво мислите за Либерия?


Всичко се свежда до начина, по който ще ти бъде поднесено едно знание.

2 comments:

  1. Напълно съм съгласна, трябва напълно да се промени подхода и да се накарат учениците сами да търсят решения. Зубрене на факти винаги ще има, защото компетентно мнение може да се изкаже само въз основа на специализирани знания, но оттам нататък не бива да се налагат готови модели и разбирания.

    ReplyDelete
  2. Много трудно можеш да вмениш нещо на някого, също е много трудно да предложиш такова разнообразие, че да има за всеки. Да не мислите, че в Германия нещата са много по - различни?!? Апатията е завзела света. Децата се чудят какво да правят, и не защото няма нищо за правене, а защото така са възпитани...

    Ти смяташ ли, че ако ходенето на театър е по желание, някой ще отиде. Идеята е там, че някои неща се смятат за старомодни и тъпи, а те всъщност са много важни в развитието на един човек...

    Как ти би изградила у детето си афинитет, привързаност, любов към изкуството, например? С чалга, метъл, екшъни, порнография и ФБ, ли? Ами, според мен, не! Ако семейството е културно активно и родителите са еродирани хора, когато насочват детето, в повечето случаи, индиректно към стойностните неща, давайки своя пример, нещата са съвсем различни и можеш да очакваш някакво положително развитие...

    Що се отнася до зубренето, грешката е малко по-различна. Проблемът е в профилирането (повечето български училища наблягат на общата култура). Ако след 5 клас всеки избере профилирано училище, където се учат неща, свързани с това, което ще се изучава в университета или директно ще се прилагат в работата, то тогава нещата биха били по-ориентирани. Защото винаги има нужда от зубрене, в която и да е професия и в настоящата ситуация си е чисто губене на време, ако учиш неща, които няма да са по твоята специалност в бъдеще...

    ReplyDelete